7. 3. 2022

Komentář: Kolik stojí medicína? Milion? Ani omylem!

Medicínu lze bezpochyby považovat za jeden z nejnáročnějších studijních programů v českém vzdělávacím systému. Je tomu tak nejen vzhledem k šestileté délce studia, které není proloženo průběžným bakalářským titulem, jako u většiny magisterských studijních programů, ale také – a to zejména, samotnou náplní a náročností studijního programu. Vystudovat medicínu a stát se lékařem vyžaduje kromě určitého intelektuálního předpokladu a stovek hodin s knihou v ruce také dostatečnou mentální odolnost a schopnost odrazit se od pomyslného psychického dna, na které alespoň jednou za šest let narazí snad každý student.

O čem se ale ve stínu výše uvedeného tolik nehovoří, je finanční náročnost studia medicíny. S ironickým úsměvem na rtu poslouchám nebo čtu ne úplně ojedinělé názory typu: “Mladí lékaři přece vystudovali z daní místních lidí a měli by tedy po skončení školy povinně odpracovat určitý počet let v ČR, nebo si celé studium zaplatit.” Nechme pro tento moment ležet stranou fakt, že při podobné argumentaci by si měli zpětně hradit své vzdělání všichni, kteří odešli za prací do zahraničí nebo třeba jen nepracují ve vystudovaném oboru. Vychovat z maturanta mladého lékaře stojí společnost bezpochyby spoustu peněz – pro představu, za jeden rok studia dostávají české univerzity zhruba 115 000 Kč na jednoho medika. Konečná částka, která doputuje z univerzity na fakultu, je nižší a různí se podle té které univerzity.

Pokud bychom šli ještě dál a srovnali roční náklady na jednoho lékaře s náklady na absolventy jiných oborů – učitelů, právníků, novinářů a dalších, zjistíme, že lékař sice patří mezi dražší studijní obory, rozhodně však ne nejdražší. Pro financování všech vysokoškolských studentů existují “koeficienty náročnosti”, kterými se násobí základní částka, kterou za své studenty inkasují univerzity. Koeficienty vznikají na základě personálních, technických a materiálních nákladů univerzit spojených s výukou oboru. Všeobecné lékařství má koeficient 2,8. Jeden medik tedy ročně stojí 2,8x více než student práva s koeficientem 1,0. Z dalších oborů lze namátkou zmínit pedagogiku a žurnalistiku, oba s koeficientem 1,2, ale například budoucí jaderný fyzik stojí s koeficientem 2,8 ročně stejně jako mladý lékař. Mezi nejdražší pak patří veterinární obory s koeficienty 3,5 a na úplném vrcholu jsou umělecké obory – například hudební produkce s koeficientem 5,9. Nutit hudebním producentům nebo veterinářům logiku “zůstaň a opracuj nebo zaplať” asi nenapadne nikoho z nás. Tak proč u lékařů ano? Nebylo by lepší mladé lékaře motivovat pozitivně…?

Neméně důležité je uvědomit si, kolik musejí do šestiletého vzdělávacího procesu investovat rodiny studentů medicíny a hlavně, kolik medici samotní.

Představme si průměrného medika, jehož rodina nebydlí vedle lékařské fakulty a který si svými občasnými a nepravidelnými brigádami vydělá maximálně na kávu a pivo se spolužáky po škole. Takový student se bez finanční podpory rodičů zkrátka neobejde. Ubytování na kolejích, studentských rezidencích nebo na bytech vyjde podle města, lokality a počtu spolubydlících průměrně 3500 – 4000 Kč měsíčně. Strava průměrně 2500 Kč – podle toho, kolik jídla si o víkendu dovezete od rodičů nebo babičky. Další pravidelné náklady souvisejí s cestováním – 1000 Kč (ať už domů nebo po městě), mobilem, internetem a základním pojištěním také za 1000 Kč měsíčně a knihy nebo jiné studijní potřeby velmi nárazově, ale průměrně cca 500 Kč měsíčně. To jsme na částce 8500 – 9000 Kč měsíčně, aniž bychom započítali nepravidelné náklady na oblečení, drogerii, netflix, dárky, povinné ručení, pokuty za parkování a podobně. Reálné životní měsíční náklady se tak mohou pohybovat mezi 11 – 12 tis. Kč, samozřejmě s velkým rozptylem.

Jednoduchou matematikou (a při zanedbání všudypřítomné inflace) se s náklady na našeho průměrného medika dostaneme někam mezi 792 – 864 tis. Kč za dobu standardního šestiletého studia. Když se pak stejný student rozhodne na semestr či dva vyrazit na erasmus, případně některé zkoušky zkrátka nevyjdou a je potřeba studium prodloužit, snadno se dostaneme k částce přesahující 1 000 000 Kč. Tolik k investici rodin mediků.

Dovolím si však ještě jednu myšlenku z perspektivy čerstvého absolventa. Je mi 25 let a poslední ročník medicíny byl bez velkého přehánění ze všech nejnáročnější. Absolvoval jsem pět rigorózních zkoušek a učil se doposud nejvíc v životě. O jakékoliv brigádě skoro nelze hovořit a moje závislost na rodině byla významná. Kolegové a spolužáci mi snad dají za pravdu, když napíšu, že připravit se kvalitně na jedny státnice zabere dle fakulty a předmětu 3-9 týdnů za předpokladu, že člověk za posledních pět let studia získal zkušenosti a základy, na kterých lze postavit vědomosti nutné k úspěšnému složení rigorózních zkoušek. Je to zajisté individuální, ale já osobně, když už jsem v přípravě, studuji prakticky nepřetržitě, také o víkendech a průměrně 12 hodin denně. To by znamenalo 252 hodin studia při 3-týdenní přípravě a 756 odstudovaných (=odpracovaných) hodin při přípravě trvající devět týdnů. Když potom ve své mysli vynásobím tyto prosezené hodiny platem například 190 Kč hrubého, který mám v jedné ze svých DPČ, dostávám se k částce 47 880 Kč hrubého, kterou jsem hypoteticky investoval do nejméně obsáhlé státní zkoušky a do takové interny by to bylo v mém případě 143 640 Kč hrubého. A to nepočítám čas strávený na výuce v nemocnici nebo na fakultě ani příplatky za práci přesčas, o víkendu, v noci, ve svátek a tak dále…:)) Navíc znovu připomínám, že k většině státnic by mi nepomohlo ani 15 týdnů učení, kdybych neměl základy za celou předchozí dobu studia.

Časové investice ze strany nás – studentů, jsou tedy řádově podobné těm, které do nás investuje společnost a rodina. A na to by se nikdy nemělo zapomínat. A to ani tehdy, když jde o platové ohodnocení lékařů, které dnes začíná na 240 Kč/h, když člověk jde pracovat do fakultní nemocnice.

Závěrem chci říct, že článek si v žádném případě neklade za cíl přesné vyčíslení jednotlivých částek. Cílem není ani odradit budoucí mediky od nástupu ke studiu – naopak, medicína je životní styl a nikdy bych nevolil jinak. A za třetí, cílem v žádném případě není stěžovat si.

Cílem článku je poukázat na fakt, že svět není černo-bílý a chtít po mladých lékařích, aby si hradili své studium v případě, kdy se náhodou nechtějí stát otroky systému, není vůbec fér, protože oni už ho dávno uhradili. Druhým cílem článku je poukázat na náročnost studia medicíny nejen pro samotné studenty, které nejen za přístup během covidu považuji za hrdiny v bílém, ale také pro jejich – naše skvělé rodiny, bez kterých bychom to nikdy nedali – děkujeme <3

Pm.

Články na podobné téma

24.11.2024

Je oftalmologie tím “pravým ořechovým” pro tebe?

Oftalmologie je opravdu extrémně zajímavý obor, jehož základním cílem je buď zlepšit, nebo zachovat zrak pacientů/klientů. Denně se setkáš jak s nechirurgickými, tak i chirurgickými zákroky a výkony. Věnuješ se pacientům všech věkových kategorií. Oftalmologie je ve své podstatě i zábavná - v denní praxi používáš množství “hraček”. Jedná se totiž o...
Chci číst více →
21.11.2024

Čeští medici v (ne)pohodě 2: Nadměrný stres v průběhu studia i připravenost na praxi

Lékařské studium v České republice zůstává náročnou výzvou, ale průzkum Čeští medici v (ne)pohodě 2 přináší i pozitivní zprávy. Výsledky, exkluzivně prezentované na Po medině Kempu, odhalují, že se mezi lety 2021 a 2024 podařilo v některých oblastech dosáhnout zlepšení, z výsledků však vyvstávají i nové závažné výzvy. Jak se mění pohled mediků na...
Chci číst více →
17.11.2024

Použití lékařského konopí v medicíně

Lékařské konopí se v medicíně využívá tisíce let (nejstarší důkazy staré cca 11 000 let). Nicméně až od konce 80. let tušíme, v čem tkví mechanismus účinku konopí na lidský organismus - díky trojici vědců. Tito vědci - profesor R. Mechoulam z Izraele, americký farmakolog W. Devane a český chemik a vědec Lumír Hanuš - zkoumali účinky a složení...
Chci číst více →

Připravujeme

Registruj se, ať ti nic neuteče

Pravidelně posíláme nejprogresivnějších newsletter českého zdravotnictví, který odebírá více než 13 000 lidí.

Jsem
  • Jsem
  • Lékař
  • Zdravotník
  • Student
  • Fanoušek
(Preferovaná) specializace
  • (Preferovaná) specializace
  • Alergologie a klinická imunologie
  • Anesteziologie a intenzivní medicína
  • Chirurgie
  • Cévní chirurgie
  • Dermatovenerologie
  • Dětská a dorostová psychiatrie
  • Dětská chirurgie
  • Dětská neurologie
  • Endokrinologie a diabetologie
  • Gastroenterologie
  • Geriatrie
  • Gynekologie a porodnictví
  • Hematologie a transfuzní lékařství
  • Hygiena a epidemiologie
  • Infekční lékařství
  • Kardiochirurgie
  • Kardiologie
  • Klinická biochemie
  • Klinická onkologie
  • Lékařská genetika
  • Lékařská mikrobiologie
  • Maxilofaciální chirurgie
  • Nefrologie
  • Neurochirurgie
  • Neurologie
  • Nukleární medicína
  • Oftalmologie
  • Ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí
  • Otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku
  • Patologie
  • Pediatrie
  • Plastická chirurgie
  • Pneumologie a ftizeologie
  • Psychiatrie
  • Radiační onkologie
  • Radiologie a zobrazovací metody
  • Rehabilitační a fyzikální medicína
  • Revmatologie
  • Soudní lékařství
  • Urgentní medicína
  • Urologie
  • Vnitřní lékařství
  • Všeobecné praktické lékařství
(Preferovaná) specializace
  • (Preferovaná) specializace
  • Dětská sestra (student)
  • Ergoterapeur (student)
  • Fyzioterapeut (student)
  • Jiné nelékařské obory (student)
  • Laborant (student)
  • Nutriční terapeut (student)
  • Ošetřovatel (student)
  • Porodní asistentka (student)
  • Praktická sestra (student)
  • Psychologie (student)
  • Sanitář (student)
  • Technik (student)
  • Všeobecná sestra (student)
  • Všobecné lékařství - 1-2. ročník
  • Všobecné lékařství - 3-4. ročník
  • Všobecné lékařství - 5-6.- ročník
  • Zdravotnícky záchranář (student)
  • Zubní lékařství - 1-2. ročník
  • Zubní lékařství - 3-5. ročník
(Preferovaná) specializace
  • (Preferovaná) specializace
  • Adiktolog
  • Asistent ochrany a podpory veřejného zdravý
  • Asistent zubního technika
  • Autoptický laborant
  • Behaviorální analytik
  • Behaviorální technik
  • Biomedicinský inženýr
  • Biomedicinský technik
  • Dentální hygienistka
  • Dětská sestra
  • Ergoterapeur
  • Farmaceut
  • Farmaceutický asistent
  • Fyzioterapeut
  • Fyzioterapeut
  • Jiné nelékařské obory
  • Klinický logoped
  • Klinický psycholog
  • Laborant
  • Laboratorní asistent
  • Logoped
  • Masér ve zdravotnictví
  • Nutriční asistent
  • Nutriční terapeut
  • Odborný pracovník v laboratorních metodách a v přípravě léčivých přípravku
  • Odborný pracovník v ochraně a podpoře veřejného zdravý
  • Optometrista
  • Ortoptista
  • Ortoticko-protetický technik
  • Ortotik-protetik
  • Ošetřovatel
  • Porodní asistentka
  • Praktická sestra
  • Psycholog
  • Radiologický asistent
  • Radiologický fyzik
  • Sanitář
  • Technik
  • Všeobecná sestra
  • Zdravotní laborant
  • Zdravotnícky záchranář
  • Zdravotně sociální pracovník
  • Zrakový terapeut
  • Zubní instrumentářka
  • Zubní technik
  • Řidič vozidla zdravotnické dopravné služby
  • Řidič vozidla zdravotnické záchranné služby
(Preferovaná) specializace
  • (Preferovaná) specializace
  • Personální oddělení
  • Společnost
Vložením svého e-mailu souhlasíš se zpracováním osobních údajů.

Hlavní partneři

Staňte se naším partnerem

Buďte součástí našeho úspěšného projektu a získejte přístup k odbornému know-how a novým obchodním příležitostem.

Text partnerské výhody

Text partnerské výhody

Text partnerské výhody

Autorem fotografií je Anna Kovačič. Děkujeme!

Hlavní nabídka

Kontakt

Hlavní 1434, 691 41 Břeclav

info@pomedine.cz

+420 775 914 079

IČO: 14250420

Copyright © 2024 Po medině | Zlepšujeme české zdravotnictví odspodu.