Proč a jak se prezentovat v digitálním světě?
Jsme zdravotníci. Zdaleka ne všichni máme v krvi skvělou schopnost PR a sebeprezentace na sociálních sítích či jiných médiích. Je to vůbec v medicíně důležité?
Spíše ano. Zejména proto, že již dávno nežijeme v dobách, kdy dobrému lékaři stačilo jen naslouchat a dobře léčit. Naši pacienti se často uchylují všechno si nejprve “vygooglit” a pak nás o tom někdy dokonce i poučovat. Vždy se u toho nenápadně podívám na svůj klišé hrneček s nápisem “Please do not confuse your Google search with my medical degree”. A také možná, že v současnosti – v době plné různých – a až velice často nepravdivých až nebezpečných informací – je naší povinností pravdivě edukovat. Navíc, dle průzkumů až 3 ze 4 dospělých lidí hledají informace o zdravotním poskytovateli nebo lékařské ordinaci na internetu. To znamená, že pokud chceš být vyhledávaným odborníkem v dnešní internetové éře, měl bys být aktivní i na sociálních sítích a věnovat se i online marketingu.
Mohou sociální média pomoci tvé kariéře?
Sociální sítě a média všeobecně představují prostor, kde můžeš sdílet své názory, znalosti, zkušenosti, můžeš se snažit edukovat veřejnost, působit na své followery ve smyslu osvěty. Může ti to pomoci i rozšířit tvoji praxi, navázat důležité kontakty a další spolupráce. Nesmíš ale zapomínat, že většina sledujících, jsou laici. Měl bys tedy tomu přizpůsobit svojí řeč a slovník. Nebudeš mluvit o “cheilognathopalatoschisis” nebo o “endoskopické retrográdní cholangiopankreatikografii”… budeš mluvit o “rozštěpové vadě obličeje/patra” a o “speciálním zobrazovacím vyšetření žlučových cest a slinivky břišní”.. A neboj se ukázat i svůj běžný život. Lidi se rádi podívají, jak žije lékař i mimo své práce. Třebaže o víkendu montuje na zahradě altán..a moc mu to nejde 😀. Jednoduše ukaž svoji lidskost. A nezapomínej ani na humor.
Jak se tedy z “normálního” lékaře staneš lékařem, který má dosah v médiích, má možnost se prezentovat a pravdivě a bezpečně informovat a edukovat společnost o zdraví a prevenci?
Pojďme se podívat, co budeš potřebovat:
- Svoji kvalitní práci, která má zároveň nějakou zajímavost/příběh/odlišnost. Musíš publikum zaujmout. To znamená, že se musíš něčím lišit, něčím vynikat. To nemusí být jenom v profesním smyslu. Třeba jsi oftalmolog, který žije půl roku v Česku a půl roku v Mexiku. Nebo jsi studoval na Novém Zélandu. Nebo jsi pediatrička, která své dítě odplenkovala za 4 hodiny…(to ti dá follow každá druhá maminka v Česku 🙂). A třeba jsi praktická lékařka, která se věnuje i balneologii a prezentuje tak skvělou a účinnou lázeňskou léčbu v nádherných lázeňských lokalitách České republiky..
- Odvahu se prezentovat – a prezentovat svojí skutečnou osobnost a svou skutečnou práci i s výsledky
- Udržuj si důvěru veřejnosti – musíš v jisté základní míře kontrolovat své chování na sociálních sítích/v médiích všeobecně. Samozřejmě, máš právo na svobodu přesvědčení a projevu. Nicméně, pokud se prezentuješ na sociálních sítích/v médiích primárně jako zdravotnický pracovník, musíš předem předpokládat dosah svých příspěvků.
- Oslovuj publikum a buď interaktivní – prezentuj na svém webu/IG příspěvky typu “před a po”, videá z reálných medicínských výkonů/zákroků, připrav a prezentuj přednášky, prezentuj novinky z konferencí, začni psát blog, mluv o skutečných příbězích z praxe, udělej pro lidi kvíz, ptej se něco, nech lidi, ať se ptají tebe, odpovídej na dotazy, udělej nějaké light vtipné video…
- Neboj se přiznat chybu – třeba při nějakém lékařském zákroku dojde k nějaké komplikaci – přiznej ji a pak zdůrazni to, jak je nesmírně důležité komplikaci včas rozpoznat a adekvátně řešit
- Nauč se spolupracovat – třeba zkus využít vlivných osobností ve svém regionu k propagaci tebe a tvých postupů, idejí
- Nezapomínej na GDPR a respekt vůči pacientovi, jeho přáním, soukromí a důstojnosti. Při používání jakýchkoliv médií nesmíš zveřejňovat identifikovatelné informace o pacientech (pokud k tomu nemáš výslovný dokumentovaný souhlas).
- Inspiruj – inspiruj lidi třeba příběhem svého úspěchu, inspiruj je výsledky své práce. Nebo klidně jako lékař inspiruj i ke zdravé životosprávě, zdravému pohybu apod.
- Bojuj proti dezinformacím – jako lékař aktivní na sociálních sítích můžeš i bojovat proti dezinformacím a falešným zprávám.
- Investuj – na sociálních sítích investuj do placené reklamy – investice se ti vrátí.
- Pokud nemáš ve své práci čas na prezentaci na sociálních sítích, je to pochopitelné. V tom případě deleguj tuto práci na někoho jiného.
- Nauč se ve svých příspěvcích působit zdravě sebevědomě.
- Nezapomínej nikdy na slušnost a nikdy nekonej pod vlivem emocí. Zejména ve světě sociálních sítí můžeš velice jednoduše a rychle někomu ublížit třeba jenom nevhodným komentářem.
Samozřejmě, můžeš si myslet, že tvá dobrá práce mluví sama za sebe.. Ale nezapomínej – zdaleka není tak hlasitá, jako dobrá práce dobrého lékaře s dobrým PR.
A nezapomínej také na to, že pokud chceš zlepšit své vlastní marketingové a managementové schopnosti, máš na výběr vícero druhů online studia – třeba MBA (master of business administration), MPH (master of public health) nebo třeba MHA (master of health administration). O tom se dočteš více v našem dalším připravovaném článku.
MUDr. Silvia Maryn
REFERENCE
3 https://www.medesk.net/en/blog/how-to-make-social-media-work-for-your-clinic/
Články na podobné téma
Proč a jak se prezentovat v digitálním světě?
Je oftalmologie tím “pravým ořechovým” pro tebe?
Čeští medici v (ne)pohodě 2: Nadměrný stres v průběhu studia i připravenost na praxi
Registruj se, ať ti nic neuteče
Pravidelně posíláme nejprogresivnějších newsletter českého zdravotnictví, který odebírá více než 13 000 lidí.
Staňte se naším partnerem
Buďte součástí našeho úspěšného projektu a získejte přístup k odbornému know-how a novým obchodním příležitostem.
Text partnerské výhody
Text partnerské výhody
Text partnerské výhody
Copyright © 2024 Po medině | Zlepšujeme české zdravotnictví odspodu.